Aanbieders van JeugdzorgPlus werken al langere tijd samen om het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen terug te dringen. Vrijheidsbeperkende maatregelen inzetten om controle over jongeren te krijgen of uit professionele onmacht heeft in de praktijk vaak een averechtse werking. De samenleving en brede jeugdhulp staan voor het uitgangspunt vrijheidsbeperking steeds verder terug te dringen, waarbij JeugdzorgPlus een belangrijke opdracht heeft.
De nieuwe wet- en regelgeving, die op 1 januari 2024 inging, is gebaseerd op het ‘nee, tenzij…’-principe. Dit betekent dat vrijheidsbeperkende maatregelen niet mogen worden toegepast, behalve wanneer er voor de specifieke jeugdige geen minder bezwarende alternatieven zijn. De maatregelen moeten ook passend zijn en de verwachting moet zijn dat de maatregel effectief is, dat wil zeggen het gewenste effect bereikt voor de beoogde jeugdige. Deze afweging wordt per jeugdige gemaakt. Er is sprake van individueel maatwerk. De inspectie houdt toezicht op de uitvoering.
Ontwikkelingen in het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen in de JeugdzorgPlus
De figuren hieronder laten de ontwikkelingen zien in het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen binnen JeugdzorgPlus, zoals deze geregistreerd zijn over de periode van het vierde kwartaal van 2019 tot en met het vierde kwartaal van 2024.
Bij het interpreteren van deze cijfers moet er rekening mee worden gehouden dat deze een resultaat zijn van de registratie door zorg-professionals. En dat dit beïnvloed kan worden door aanpassingen in de manier van registreren en interpretatie van definities, meer of minder aandacht voor het onderwerp en veranderingen in zorgcapaciteit. Bij het onderdeel "Wat betekenen deze cijfers" wordt dit verder toegelicht.
- Het aantal jongeren in JeugdzorgPlus laat een dalende trend zien. Tegelijkertijd is er een toename in het aantal geregistreerde gedwongen afzonderingen per 10 jongeren. Deze wordt veroorzaakt door de nachtinsluitingen op de kamer, die vanaf januari 2024 wettelijk niet meer zijn toegestaan en daarmee als een vorm van gedwongen afzondering geregistreerd worden. Als we deze nachtinsluitingen buiten beschouwing laten, is er juist een lichte daling zichtbaar in het aantal afzonderingen. De verwachting is dat deze daling in 2025 verder doorzet, vanwege genomen maatregelen van JeugdzorgPlus organisaties om gedwongen afzonderingen te verminderen.
- De registratie zoals weergegeven in de frequentietabel, laat zien dat de meeste jongeren slechts één of enkele keren per kwartaal worden afgezonderd. Bij een klein aantal jongeren is gedwongen afzondering juist veel vaker geregistreerd. Dit beeld wordt ook herkend door de expertraad: een groot aantal vrijheidsbeperkende maatregelen wordt vooral toegepast bij een beperkte groep jongeren. En bij de meerderheid van de jongeren daalt het aantal vrijheidsbeperkende maatregelen aantoonbaar.
- De meeste afzonderingen waren voor het vierde kwartaal van 2024 geregistreerd op de eigen kamer van de jongere (86%), waarbij in 53% van de gevallen de deur op slot was – inclusief de nachtinsluitingen. Dit indiceert dat afzonderlijke veilige ruimtes of overige ruimtes op de locaties slechts beperkt worden ingezet.
- De tijdstippen voor de start van de geregistreerde afzonderingen zijn vooral voor de middag en avond geregistreerd, met een duidelijke piek tussen 21:00 en 22:00 uur – een effect van de nachtinsluitingen. Door te analyseren wanneer afzonderingen plaatsvinden, kunnen organisaties gerichter kijken naar alternatieve manieren van handelen op die momenten.
- De gemiddelde geregistreerde duur van afzonderingen laat pieken en dalen zien door de tijd heen. Mogelijke verklaringen zijn betere registratie, zwaardere problematiek bij de kleinere groep jongeren die nog in JeugdzorgPlus verblijft, of personeelstekorten door arbeidsmarktproblemen.
- Gedwongen afzondering blijft de meest geregistreerde vrijheidsbeperkende maatregel, gevolgd door onderzoek aan kleding en fysiek vastpakken.
De cijfers in de grafieken zijn gebaseerd op registratie van 10 aanbieders (15 locaties) van JeugdzorgPlus. In de periode van 2022 tot en met het tweede kwartaal van 2023 hebben echter minder organisaties gegevens aangeleverd, waardoor sommige cijfers in die periode minder volledig zijn.
* Deze grafiek bevat locatie data, vergroot de grafiek voor het bekijken van deze data.
Extra toelichting
De grafiek geeft het aantal unieke jongeren in zorg in de JeugdzorgPlus weer, per kwartaal. Voor deze gegevens wordt gebruik gemaakt van gegevens uit TLS, het Toeleidingssysteem van Jeugdzorg Nederland. Hiermee wordt de administratie en communicatie rondom de plaatsing van jongeren bij een JeugdzorgPlus organisatie gefaciliteerd.
Extra toelichting
De grafiek geeft het aantal unieke jongeren in zorg in de JeugdzorgPlus weer, per kwartaal. Voor deze gegevens wordt gebruik gemaakt van gegevens uit TLS, het Toeleidingssysteem van Jeugdzorg Nederland. Hiermee wordt de administratie en communicatie rondom de plaatsing van jongeren bij een JeugdzorgPlus organisatie gefaciliteerd.
* Deze grafiek bevat locatie data, vergroot de grafiek voor het bekijken van deze data.
Extra toelichting
In de periode van 2022 tot en met het 3e kwartaal van 2023 is door minder organisaties data aangeleverd.
In deze cijfers is geen onderscheid gemaakt in eigen kamer, afzonderlijke veilige ruimte of overige ruimte.
Verandering in regels rond het afsluiten van kamers 's nachts
Sinds januari 2024 is het van buitenaf afsluiten van de kamer van de jongere wettelijk niet meer toegestaan. Nog niet alle JeugdzorgPlus-organisaties kunnen hier 's nachts aan voldoen, zonder de veiligheid van de jongere in gevaar te brengen – bijvoorbeeld als de jongere de deur niet zelf van binnenuit op slot kan doen. Daarom wordt dit geregistreerd als een vorm van gedwongen afzondering. Dit zorgt voor een toename in het aantal afzonderingen in 2024. Als we deze specifieke situaties buiten beschouwing laten, zien we juist een lichte daling.
Definities
Onder gedwongen afzonderen wordt verstaan het tegen de wil van de jongere plaatsen in een ruimte die hij/zij niet mag of kan verlaten (dit kan zijn de eigen kamer of een afzonderlijke veilige ruimte).
Gedwongen afzondering in de eigen kamer
De jeugdhulpprofessional die de jeugdige deze maatregel aanzegt, vertelt de jeugdige duidelijk de aanleiding voor de verplichting tot het verblijven in de eigen kamer. De jeugdhulpprofessional zoekt binnen 15 minuten, nadat de jeugdige daadwerkelijk op zijn kamer verblijft, contact met de jeugdige. Het doel is contactherstel. Indien de jeugdige op dat moment geen contact wenst, maken de jeugdhulpprofessional en jeugdige samen een tijdsafspraak voor het volgende contact. Sinds januari 2024 is het wettelijk niet meer toegestaan om de kamer van de jongere daarbij af te sluiten (ook wel genoemd "kamerinsluitingen"). Daar waar de kamer van de jongere snachts vanuit veiligheidsredenen nog wel van buitenaf wordt afgesloten (bijvoorbeeld omdat de jongere de eigen kamer niet van binnen uit op slot kan doen), wordt dit geregistreerd als gewongen afzonderen en hier geduid als nachtinsluiting.
Gedwongen afzondering in een afzonderlijke veilige ruimte
Het tegen de wil van de jeugdige plaatsen in een afzonderlijke veilige ruimte die hij of zij niet mag of kan verlaten. Deze ruimte voldoet aan wettelijke voorwaarden. Deze vorm van afzonderen mag alleen toegepast worden bij jongeren vanaf 12 jaar en indien er sprake is van een noodsituatie. Een gekwalificeerde gedragswetenschapper beoordeelt of een afzondering noodzakelijk en geschikt is om een noodsituatie af te wenden. Is dat het geval? Dan mag een afzondering gedurende maximaal één dag toegepast worden, met de mogelijkheid van een eenmalige verlenging van één dag indien een gekwalificeerde gedragswetenschapper oordeelt dat er nog sprake is van een noodsituatie en afzondering noodzakelijk en geschikt is om die noodsituatie af te wenden. De jeugdhulpprofessional die de jongere deze maatregel aanzegt vertelt de jongere duidelijk de aanleiding voor de verplichting tot het verblijven in deze ruimte.
Extra toelichting
In de periode van 2022 tot en met het 3e kwartaal van 2023 is door minder organisaties data aangeleverd.
In deze cijfers is geen onderscheid gemaakt in eigen kamer, afzonderlijke veilige ruimte of overige ruimte.
Verandering in regels rond het afsluiten van kamers 's nachts
Sinds januari 2024 is het van buitenaf afsluiten van de kamer van de jongere wettelijk niet meer toegestaan. Nog niet alle JeugdzorgPlus-organisaties kunnen hier 's nachts aan voldoen, zonder de veiligheid van de jongere in gevaar te brengen – bijvoorbeeld als de jongere de deur niet zelf van binnenuit op slot kan doen. Daarom wordt dit geregistreerd als een vorm van gedwongen afzondering. Dit zorgt voor een toename in het aantal afzonderingen in 2024. Als we deze specifieke situaties buiten beschouwing laten, zien we juist een lichte daling.
Definities
Onder gedwongen afzonderen wordt verstaan het tegen de wil van de jongere plaatsen in een ruimte die hij/zij niet mag of kan verlaten (dit kan zijn de eigen kamer of een afzonderlijke veilige ruimte).
Gedwongen afzondering in de eigen kamer
De jeugdhulpprofessional die de jeugdige deze maatregel aanzegt, vertelt de jeugdige duidelijk de aanleiding voor de verplichting tot het verblijven in de eigen kamer. De jeugdhulpprofessional zoekt binnen 15 minuten, nadat de jeugdige daadwerkelijk op zijn kamer verblijft, contact met de jeugdige. Het doel is contactherstel. Indien de jeugdige op dat moment geen contact wenst, maken de jeugdhulpprofessional en jeugdige samen een tijdsafspraak voor het volgende contact. Sinds januari 2024 is het wettelijk niet meer toegestaan om de kamer van de jongere daarbij af te sluiten (ook wel genoemd "kamerinsluitingen"). Daar waar de kamer van de jongere snachts vanuit veiligheidsredenen nog wel van buitenaf wordt afgesloten (bijvoorbeeld omdat de jongere de eigen kamer niet van binnen uit op slot kan doen), wordt dit geregistreerd als gewongen afzonderen en hier geduid als nachtinsluiting.
Gedwongen afzondering in een afzonderlijke veilige ruimte
Het tegen de wil van de jeugdige plaatsen in een afzonderlijke veilige ruimte die hij of zij niet mag of kan verlaten. Deze ruimte voldoet aan wettelijke voorwaarden. Deze vorm van afzonderen mag alleen toegepast worden bij jongeren vanaf 12 jaar en indien er sprake is van een noodsituatie. Een gekwalificeerde gedragswetenschapper beoordeelt of een afzondering noodzakelijk en geschikt is om een noodsituatie af te wenden. Is dat het geval? Dan mag een afzondering gedurende maximaal één dag toegepast worden, met de mogelijkheid van een eenmalige verlenging van één dag indien een gekwalificeerde gedragswetenschapper oordeelt dat er nog sprake is van een noodsituatie en afzondering noodzakelijk en geschikt is om die noodsituatie af te wenden. De jeugdhulpprofessional die de jongere deze maatregel aanzegt vertelt de jongere duidelijk de aanleiding voor de verplichting tot het verblijven in deze ruimte.
* Deze grafiek bevat locatie data, vergroot de grafiek voor het bekijken van deze data.
Extra toelichting
De tabel laat zien voor hoeveel unieke jongeren in het vierde kwartaal van 2024 gedwongen afzondering geregistreerd is. Volgens de registratie komt dit bij de meeste jongeren slechts af en toe voor, terwijl voor een klein deel van de jongeren gedwongen afzondering juist vaak wordt geregistreerd. Dit beeld wordt ook herkend door de expertraad, die in de praktijk ziet dat binnen een groep meestal een beperkt aantal jongeren – ongeveer één op de drie – te maken krijgt met deze maatregel.
Definities
Zie definitie onder grafiek 'Aantal gedwongen afzonderingen per 10 jongeren'
Extra toelichting
De tabel laat zien voor hoeveel unieke jongeren in het vierde kwartaal van 2024 gedwongen afzondering geregistreerd is. Volgens de registratie komt dit bij de meeste jongeren slechts af en toe voor, terwijl voor een klein deel van de jongeren gedwongen afzondering juist vaak wordt geregistreerd. Dit beeld wordt ook herkend door de expertraad, die in de praktijk ziet dat binnen een groep meestal een beperkt aantal jongeren – ongeveer één op de drie – te maken krijgt met deze maatregel.
Definities
Zie definitie onder grafiek 'Aantal gedwongen afzonderingen per 10 jongeren'
Extra explanation
Het geregistreerde percentage gedwongen afzonderingen dat op de eigen kamer plaats vindt is vergeleken met vorige kwartaal toegenomen van 80% naar 86%. Dat betekent dat mogelijk minder gebruik wordt gemaakt van afzonderlijke veilige ruimte of overige ruimte, maar mogelijk wordt dit cijfer ook beïnvloed door de nachtinsluitingen (kamer op slot), die niet meer zijn toegestaan sinds januari 2024 en als gedwongen afzonderen wordt geregistreerd.
Extra explanation
Het geregistreerde percentage gedwongen afzonderingen dat op de eigen kamer plaats vindt is vergeleken met vorige kwartaal toegenomen van 80% naar 86%. Dat betekent dat mogelijk minder gebruik wordt gemaakt van afzonderlijke veilige ruimte of overige ruimte, maar mogelijk wordt dit cijfer ook beïnvloed door de nachtinsluitingen (kamer op slot), die niet meer zijn toegestaan sinds januari 2024 en als gedwongen afzonderen wordt geregistreerd.
Extra explanation
Ten opzichte van het 3e kwartaal van 2024 is het geregistreerde percentage gedwongen afzonderingen met de deur op slot toegenomen van 42% naar 53%. Dit is mogelijk beïnvloed door de registratie van nachtinsluitingen (kamer op slot).
Extra explanation
Ten opzichte van het 3e kwartaal van 2024 is het geregistreerde percentage gedwongen afzonderingen met de deur op slot toegenomen van 42% naar 53%. Dit is mogelijk beïnvloed door de registratie van nachtinsluitingen (kamer op slot).
* Deze grafiek bevat locatie data, vergroot de grafiek voor het bekijken van deze data.
Extra toelichting
De gedwongen afzonderingen worden volgens de registratie vooral in de middag en avond ingezet, met een duidelijke piek tussen 21:00 en 21:59 uur – hier is het effect zichtbaar van de nachtinsluitingen. Door te analyseren wanneer afzonderingen plaatsvinden, kunnen organisaties gerichter kijken naar alternatieve manieren van handelen op die momenten.
Definities
Het data-punt 20:00 uur geeft de afzonderingen weer die geregistreerd zijn tussen 20.00 - 20:59 uur, het data-punt 21:00 uur geeft de afzonderingen weer die geregistreerd zijn tussen 21.00 - 21:59 uur etcetera.
Zie verder definitie onder grafiek 'Aantal gedwongen afzonderingen per 10 jongeren'
Extra toelichting
De gedwongen afzonderingen worden volgens de registratie vooral in de middag en avond ingezet, met een duidelijke piek tussen 21:00 en 21:59 uur – hier is het effect zichtbaar van de nachtinsluitingen. Door te analyseren wanneer afzonderingen plaatsvinden, kunnen organisaties gerichter kijken naar alternatieve manieren van handelen op die momenten.
Definities
Het data-punt 20:00 uur geeft de afzonderingen weer die geregistreerd zijn tussen 20.00 - 20:59 uur, het data-punt 21:00 uur geeft de afzonderingen weer die geregistreerd zijn tussen 21.00 - 21:59 uur etcetera.
Zie verder definitie onder grafiek 'Aantal gedwongen afzonderingen per 10 jongeren'
* Deze grafiek bevat locatie data, vergroot de grafiek voor het bekijken van deze data.
Extra toelichting
De registratie van de tijdsduur van de gedwongen afzonderingen is door de tijd heen verbeterd, maar nog niet bij alle organisaties even betrouwbaar. Niet alle afzonderingen zijn voorzien van een tijdsregistratie. Daarnaast komt het voor dat één enkele, langdurige afzondering in een kwartaal (bijvoorbeeld van 12 uur) het gemiddelde vertekent, zeker wanneer de meeste andere afzonderingen slechts rond een uur duren. Het gemiddelde is daardoor gevoelig voor uitschieters.
Vanaf januari 2024 is het wettelijk niet meer toegestaan om jongeren ’s nachts op hun kamer op te sluiten (de kamerdeur van buiten af op slot), waardoor dit soort situaties nu als gedwongen afzondering moeten worden geregistreerd. Niet alle instellingen konden deze verandering direct veilig invoeren, wat terug te zien is in de cijfers (zie ook de brief Jeugdzorg Nederland). De inspectie houdt hier toezicht op. Instellingen gaan nog wel verschillend om met de registratie van nachtinsluitingen. Dit is een lerend aspect binnen de JeugdzorgPlus organisaties.
Trend:
Zichtbaar is in de beginfase van de registratie, dat er een een initiële toename is in 2021 tot gemiddeld 139 minuten per gedwongen afzondering en vanaf het tweede kwartaal van 2022 een afname van de geregistreerde duur, tot 70 minuten gemiddeld per gedwongen afzondering. De duiding is dat hier het effect van lerend netwerk, een betere registratie, bewustwording en anders omgaan met situaties van invloed is.
De kortdurende stijging in het eerste halfjaar van 2023 naar 154 minuten gemiddeld per afzondering, de daarop volgende daling naar 84 minuten en daarna in 2024 weer een lichte stijging tot 105 minuten gemiddeld per gedwongen afzondering, laten zich niet eenduidig verklaren. Van invloed hierop kunnen zijn de toename van jongeren met complexe problematiek, waarbij uitzonderingen het gemiddelde beïnvloeden, maar ook personele bezetting en mogelijk (tijdelijk) anders omgaan met registratie.
Definities
Zie definitie onder grafiek 'Aantal gedwongen afzonderingen per 10 jongeren'
Extra toelichting
De registratie van de tijdsduur van de gedwongen afzonderingen is door de tijd heen verbeterd, maar nog niet bij alle organisaties even betrouwbaar. Niet alle afzonderingen zijn voorzien van een tijdsregistratie. Daarnaast komt het voor dat één enkele, langdurige afzondering in een kwartaal (bijvoorbeeld van 12 uur) het gemiddelde vertekent, zeker wanneer de meeste andere afzonderingen slechts rond een uur duren. Het gemiddelde is daardoor gevoelig voor uitschieters.
Vanaf januari 2024 is het wettelijk niet meer toegestaan om jongeren ’s nachts op hun kamer op te sluiten (de kamerdeur van buiten af op slot), waardoor dit soort situaties nu als gedwongen afzondering moeten worden geregistreerd. Niet alle instellingen konden deze verandering direct veilig invoeren, wat terug te zien is in de cijfers (zie ook de brief Jeugdzorg Nederland). De inspectie houdt hier toezicht op. Instellingen gaan nog wel verschillend om met de registratie van nachtinsluitingen. Dit is een lerend aspect binnen de JeugdzorgPlus organisaties.
Trend:
Zichtbaar is in de beginfase van de registratie, dat er een een initiële toename is in 2021 tot gemiddeld 139 minuten per gedwongen afzondering en vanaf het tweede kwartaal van 2022 een afname van de geregistreerde duur, tot 70 minuten gemiddeld per gedwongen afzondering. De duiding is dat hier het effect van lerend netwerk, een betere registratie, bewustwording en anders omgaan met situaties van invloed is.
De kortdurende stijging in het eerste halfjaar van 2023 naar 154 minuten gemiddeld per afzondering, de daarop volgende daling naar 84 minuten en daarna in 2024 weer een lichte stijging tot 105 minuten gemiddeld per gedwongen afzondering, laten zich niet eenduidig verklaren. Van invloed hierop kunnen zijn de toename van jongeren met complexe problematiek, waarbij uitzonderingen het gemiddelde beïnvloeden, maar ook personele bezetting en mogelijk (tijdelijk) anders omgaan met registratie.
Definities
Zie definitie onder grafiek 'Aantal gedwongen afzonderingen per 10 jongeren'
De lijnen van de verschillende vrijheidsbeperkende maatregelen in onderstaande grafieken kunnen weggeklikt worden door in de legenda de naam van het type maatregel aan te klikken. Door met de muis op een data-punt te staan wordt ook zichtbaar welke maatregel het betreft.
* Deze grafiek bevat locatie data, vergroot de grafiek voor het bekijken van deze data.
Extra toelichting
Het aantal geregistreerde vrijheidsbeperkende maatregelen per 10 jongeren laat vanaf het tweede kwartaal van 2023 een toename zien. Voor sommige maatregelen zet die toename in de registratie door in 2024, zoals de eerder besproken gedwongen afzondering (zie toelichting bij grafiek over gedwongen afzonderen), onderzoek kleding en beperking communicatie. Voor anderen maatregelen lijkt het juist af te nemen (zoals urinecontrole).
Bij de interpretatie van deze veranderingen kunen de volgende factoren van invloed zijn:
- Registratie-effect: Vanaf begin 2023 wordt er anders geregistreerd. Er zijn nieuwe definities opgesteld binnen het lerend netwerk “Ik laat je niet alleen” van JeugdzorgPlus organisaties. En er is ook meer bewustwording over wat onder afzondering kan worden verstaan (bijvoorbeeld afzonderen in een traphal die op slot gaat is ook afzonderen). Vanaf 2023 worden naast gedwongen afzondering ook andere vrijheidsbeperkende maatregelen geregistreerd. De tendens die hier mogelijk zichtbaar is, is dat er steeds beter geregistreerd wordt (waardoor een toename zichtbaar is), waarna door meer bewustwording van de maatregelen en inzet van alternatieven een lichte afname zichtbaar is.
- Afbouw van JeugdzorgPlus: Vanaf 2022 worden jongeren minder snel naar JeugdzorgPlus doorverwezen. Er wordt eerst gezocht naar alternatieve oplossingen. Als jongeren later toch in JeugdzorgPlus terechtkomen, hebben ze vaak zwaardere problematiek.
- Verder zien we dat een groot aantal van de vrijheidsbeperkende maatregelen bij een klein deel van de jongeren in de JeugdzorgPlus wordt ingezet: dit is zichtbaar gemaakt voor de registratie van gedwongen afzonderen in de eerder getoonde frequentietabel. De expertraad geeft aan dat in de praktijk vaak wordt gezien dat 80% van de maatregelen bij een klein deel van de jongeren wordt ingezet.
Definities
De definities zijn terug te vinden in de handleiding
Extra toelichting
Het aantal geregistreerde vrijheidsbeperkende maatregelen per 10 jongeren laat vanaf het tweede kwartaal van 2023 een toename zien. Voor sommige maatregelen zet die toename in de registratie door in 2024, zoals de eerder besproken gedwongen afzondering (zie toelichting bij grafiek over gedwongen afzonderen), onderzoek kleding en beperking communicatie. Voor anderen maatregelen lijkt het juist af te nemen (zoals urinecontrole).
Bij de interpretatie van deze veranderingen kunen de volgende factoren van invloed zijn:
- Registratie-effect: Vanaf begin 2023 wordt er anders geregistreerd. Er zijn nieuwe definities opgesteld binnen het lerend netwerk “Ik laat je niet alleen” van JeugdzorgPlus organisaties. En er is ook meer bewustwording over wat onder afzondering kan worden verstaan (bijvoorbeeld afzonderen in een traphal die op slot gaat is ook afzonderen). Vanaf 2023 worden naast gedwongen afzondering ook andere vrijheidsbeperkende maatregelen geregistreerd. De tendens die hier mogelijk zichtbaar is, is dat er steeds beter geregistreerd wordt (waardoor een toename zichtbaar is), waarna door meer bewustwording van de maatregelen en inzet van alternatieven een lichte afname zichtbaar is.
- Afbouw van JeugdzorgPlus: Vanaf 2022 worden jongeren minder snel naar JeugdzorgPlus doorverwezen. Er wordt eerst gezocht naar alternatieve oplossingen. Als jongeren later toch in JeugdzorgPlus terechtkomen, hebben ze vaak zwaardere problematiek.
- Verder zien we dat een groot aantal van de vrijheidsbeperkende maatregelen bij een klein deel van de jongeren in de JeugdzorgPlus wordt ingezet: dit is zichtbaar gemaakt voor de registratie van gedwongen afzonderen in de eerder getoonde frequentietabel. De expertraad geeft aan dat in de praktijk vaak wordt gezien dat 80% van de maatregelen bij een klein deel van de jongeren wordt ingezet.
Definities
De definities zijn terug te vinden in de handleiding
* Deze grafiek bevat locatie data, vergroot de grafiek voor het bekijken van deze data.
Definities
De definities zijn terug te vinden in de handleiding
Definities
De definities zijn terug te vinden in de handleiding